9/04/2021

9/04/2021

Moje ulubione cytaty z Muminków


Jakiś czas temu szukałam jednego ze swoich ulubionych cytatów z Muminków. Na próżno było ich szukać w Internecie - blogi, portale książkowe, artykuły o Muminkach... Nic, pustka! Z racji tego, że podczas czytania zaznaczam w książkach interesujące cytaty, szybciej było wziąć do ręki własne tomy Muminków. Korzystając z okazji, specjalnie dla Was spisałam moje ulubione, często mniej znane cytaty z Muminków. Proszę bardzo, korzystajcie! 


SŁODKO-GORZKIE

Miała czas. Nie miała nic innego, jak tylko czas. 

Nie przejmuj się, nie ma tu nic gorszego niż my sami. 

Wszystko staje się trudne, kiedy się chce posiadać różne rzeczy, nosić je ze sobą i mieć je na własność. A ja tylko patrzę na nie, a odchodząc, staram się zachować je w pamięci. I w ten sposób unikam noszenia walizek, bo to wcale nie należy do przyjemności. 

Sztormy? Ach, ich sens polega pewnie na tym, że po nich jest wschód słońca. 

Trochę to jest smutne, kiedy nie pamięta się cudzych imion, natomiast zapomnieć swoje należy wręcz do przyjemności. 



PRZEŻYWANIE

- Jutro będzie nowy, długi dzień - powiedziała Mama. - Twój własny, od początku do końca. To przecież bardzo przyjemna myśl. 

Żeby nigdy nie móc się cieszyć lub rozczarować - myślał Tatuś, podczas gdy łódź pędziła wśród nawałnicy. - Nigdy nikogo nie kochać, nie móc się rozgniewać na tego kogoś, a potem mu przebaczyć. Nie móc spać ani marznąć, nigdy się nie mylić, nie mieć bólów brzucha i potem wyzdrowieć, nie obchodzić urodzin, nie pić piwa i nigdy nie mieć najczystszego sumienia... To wszystko jest straszne!

Teraz jestem osobą, która należy do siebie, i wszystko, co się dzieje, ma znaczenie. Nie dzieje się bowiem "w ogóle", ale wydarza się  m n i e. 

Najmniej zaś rozumie mnie. Siedzi tam teraz i myśli, że ja nigdy niczego nie przeżyłam. Ja, która co dzień przeżywam koniec świata i która mimo to nadal ubieram się i rozbieram, i jem, i zmywam, i przyjmuję wizyty, jak gdyby nigdy nic!

Mimbli nigdy nic się nie śniło, spała wtedy, kiedy miała na to ochotę, i budziła się wtedy, kiedy było warto. 

Pobiegaj i pobaw się! Baw się, dopóki będziesz mógł. I tak nie możemy nic na to poradzić, więc lepiej brać rzecz filozoficznie. 

Ten spokój jest nienaturalny. Oznacza, że stanie się coś okropnego. Wierz mi, kochana, jesteśmy bardzo małe i nic nie znaczymy razem z naszymi ciasteczkami do herbaty i naszymi chodnikami, i wszystkim tym, co jest ważne, pani wie, okropnie ważne, lecz zawsze zagrożone przez to nieubłagane... 

Nas obchodzi wyłącznie jedno: ty chcesz być, ja chce coś robić, mój bratanek chce mieć. A Jok tylko żyje. 

Mówienie tak bardzo przeszkadza w myśleniu!

Opowiadać przedwcześnie o swoich najskrytszych tajemnicach jest rzeczą bardzo niebezpieczną. 

Zdaje mi się, że jestem. 

Wymagało to trochę czasu, ale decyzja została powzięta. A decyzja to zawsze rzecz pożyteczna. 

Prześpię się chwilę. Problemy często same się rozwiązują w czasie snu. Po prostu głowa lepiej pracuje, jak się jej da odpocząć. 



UCZUCIA I EMOCJE

Trzeba czasem być złym, każde najmniejsze stworzenie ma prawo być złe. Ale Tatuś gniewa się nie tak, jak trzeba. Nic nie wydmuchuje z siebie, tylko wciąga do środka. 

Że też wszystko, co emocjonujące, musi się zawsze kończyć, kiedy się już tego nie boimy i kiedy nareszcie mogłaby z tego wyniknąć dobra zabawa. 

Ale, jak wiadomo, nikt nie jest mniej rozczarowany tylko dlatego, że inni mają rację, a nie on. 

Mama powiedziała potem, że przez długi czas był dziwny, ale najprawdopodobniej nie był dziwniejszy niż zawsze. Bo zwykle tak się mówi, kiedy się jest skłopotanym i smutnym i kiedy się chce znaleźć jakieś wytłumaczenie na pociechę. 

Czułem się tak szczęśliwy, że nawet nie bałem się, że to minie. 

- Ach, jaka piękna pani! - westchnęła z podziwem Mama Muminka. - Pomyśleć sobie, że jest taka piękna, a nie potrafi nawet się z tego cieszyć!

Okazuje się, że można za szczęścia zapomnieć o jedzeniu! 

Dobrze jest mieć nadzieję. 

Szlachetność sama w sobie jest ozdobą. 

Dziwne, że ludzie mogą stać się smutni, a nawet źli, gdy życie staje się zbyt łatwe. Ale tak to już jest. I wtedy najlepiej zacząć od nowa, od drugiego końca. 



ŚWIAT, ODWAGA I PODRÓŻE

Świat jest pełen wielkich, przedziwnych rzeczy, czekających na tych, którzy są na nie przygotowani. 

- Wszystko trzeba odkryć samemu - powiedziała. - I również przejść przez to zupełnie samemu. 

Czas i cały świat zgubiły się. 
Póki jest się u siebie w domu, nic nie może grozić. 

Pytam cię, drogi czytelniku, czy jest jakąkolwiek sztuką bycie odważnym, jeżeli nie odczuwa się lęku?
Jak niebezpiecznie jest posiadać zbyt dużo rzeczy. 
Świat przed katastrofą zawsze wygląda tak cicho i spokojnie. 

Drzwi zamknęły się o Włóczykij wszedł w las. Miał przed sobą sto mil ciszy. 

Błyskawicznie wyskoczyła z pudła; zawahała się przez moment, po czym zdecydowała się na ciekawość, wolała być ciekawa niż przestraszona. 

Wszystko, co widzę, do mnie należy, cała Ziemia, jeśli chcesz wiedzieć. I to mnie raduje. 



RELACJE

O, jakże kocham swoich krewnych! A szczególnie teraz, gdy nie potrzebuję o nich myśleć. 

Każdy potrzebuje czasem jakiejś zmiany. Stajemy się wszyscy zanadto do siebie przyzwyczajeni i wszystko jest wciąż takie samo, prawda, kochanie? 

- Złóżcie im życzenia, dzieci, oni się pobrali!
- A teraz się poczubią - odrzekła Mi.

Postanowili, że nigdy nie będą się niepokoić o siebie nawzajem; w ten sposób wszyscy mieli czyste sumienie i każdy tyle swobody, na ile to było możliwe. 

Czy to nie przyjemnie mieć kogoś, kto tęskni i chodzi, i czeka, i czeka?

Nigdy nie jest się zupełnie wolnym, jeśli się kogoś za bardzo podziwia. 

Samotność jest czasem potrzebna. 

Pytasz, gdzie szczęście? Kto z was powie?
Czy w ciszy wieczornej, czy w łapki uścisku? 

13 komentarzy:

  1. Muszę przyznać, że Muminki wolę oglądać niż czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muminki do oglądania także są świetne! Chociaż przyznam, że mam problem z najnowszym serialem :(

      Usuń
  2. Bo seria o Muminkach to nie jest - wbrew powszechnemu myśleniu - seria bajek dla dzieci. Owszem, można je dzieciom czytać i to jest fajne, ale jeszcze fajniejsze jest powracanie do nich już w dorosłości, tak jak powracać warto do "Kubusia Puchatka" Milne'a i "Bromby" Wojtyszki. Portrety psychologiczne? Zarysowane zaburzenia? Swojego rodzaju duchowe przewodniki? To właśnie jest w tych książkach. Szkoda, że tak niewielu dorosłych ludzi zdaje sobie z tego sprawę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, zgadzam się z Tobą! :) Jeszcze biorąc pod uwagę motywację Tove do stworzenia świata Muminków oraz rodzinę opisaną w "Córce rzeźbiarza"... Cóż, dla mnie Muminki są idealne dla dorosłych.

      Usuń
  3. Piękne cytaty. Ja bardzo bym chciała zaopatrzyć się w te nowe wydania książek o muminkach, które skradły moje serce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są piękne! Wydania komiksowe także są rewelacyjne, a kilka dni temu wyszło coś nowego i związanego z nowym sezonem serialu :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Satukirja , Blogger