10/31/2016

10/31/2016

Dorota Malinowska - Grupińska "William Szekspir. Cytaty wybrane"

Nic nie jest złem ani dobrem samo przez się, 
tylko myśl nasza czyni to i owo takim. 

Odkąd tylko zobaczyłam książkę "William Szekspir. Cytaty wybrane" na czyimś blogu, zapragnęłam ją mieć. Moje pragnienie spełniło się bardzo szybko, bo przy najbliższym zamówieniu dołożyłam książkę do koszyka.

Za lepszym goniąc często psujem dobre.

Ta pozycja to zbiór wybranych cytatów z różnych dzieł Williama Szekspira. Wyboru dokonała Dorota Malinowska - Grupińska - tłumaczka, redaktorka i wydawca. Czy wyselekcjonowała odpowiednie wersy?

Niebo obrało miłość za narzędzie
Zabicia pociech waszego żywota.

Na pierwszy rzut oka pozycja ta bardzo mnie ucieszyła, jednak zawiodłam się dość prędko. Sądziłam, że zostaną przytoczone fragmenty z większej puli dzieł tego wybitnego dramaturga. Niestety, na tym polu się zawiodłam. "Hamlet", "Juliusz Cezar", "Makbet", "Romeo i Julia", "Poskromienie złośnicy", "Jak wam się podoba", "Wiele hałasu o nic", "Król Lear", "Otello", "Ryszard II", "Sen nocy letniej" - to utwory, z których zostały zaczerpnięte cytaty. Przypuszczałam, że wśród nich znajdą się mniej sztampowe tytuły, a nawet takie zapomniane. Nie powiem, zasób dzieł jest spory, ale można było sięgnąć po więcej. 

Dar ten często bywa udziałem szalonych, 
gdy tymczasem przytomni i rozumni
nie zawsze są zarówno szczęśliwi. 

Co do samych cytatów - tutaj jestem odrobinę rozdarta. Pojawiło się mnóstwo perełek, które nie są aż tak znane... Jednak te bardzo popularne zostały kolejny raz powielone. Co ciekawe, obyło się bez tych najbardziej znanych i cenionych, więc te rozpowszechnione można było sobie darować. Najbardziej irytowało mnie to, że cytaty się powtarzały. Na taką ilość wybitnych słów Szekspira jest to po prostu niewskazane. Spokojnie i bez przeszkód dało się poszukać odpowiednich fragmentów do zagadnień, bo właśnie w ten sposób zaprezentowane są przytaczane cytaty, co jest ciekawsze od podziału na utwory. Stworzono więc kilka tematów, pod które podpięte są odpowiednie wersy szekspirowskie. Jakie? Na przykład: pieniądze, władza, miłość, mądrość, los, kobiety, życie, zdrada, śmierć.

Tym gorzej, że błaznom nie wolno mówić mądrze
o tym, co mądrzy po błazeńsku robią.

Największym atutem książki są ilustracje. Są po prostu przepiękne, co czyni wydanie gratką dla kolekcjonerów (tym bardziej, że jest w twardej okładce). Szkoda, że ilustracje rozpoczynające nowy temat, pojawiają się też później na kolejnych stronach. Przymykam jednak na to oko, ponieważ raz zdjęcie jest niewielkie, a później zajmuje zdecydowanie więcej miejsca. 

Nauczycielem dla upartych ludzi
Musi być krzywda, która ich dosięga
Przez własną winę. 

Co się dotyczy jeszcze wydania - oprawa graficzna jest skromna, ale estetyczna. Ot, raz na jakiś czas szara strona z białym tekstem. Cytaty też są rozłożone przestrzennie, dzięki czemu panuje ład i porządek. Często w danej grupie tematycznej cytaty z różnych dzieł są przeplatane, lecz nie zawsze.

Przyznać się
nie znaczy naprawić.

Słowem podsumowania, polecam tę pozycję nie tylko miłośnikom sztuk Szekspira. Książka może się przydać również osobom, które potrzebują szybkiej ściągawki z różnych maksym - na przykład osoby piszące listy. Ale pozycję rekomenduje wszystkim, chociażby po to, aby mieć na półce i móc ją raz na jakiś czas przejrzeć.

Lepiej wzgardzonym być, a wiedzieć o tym, 
niż być wzgardzonym, a słuchać pochlebstwa. 


Przeczytane: 27.10.2015
Ocena: 7/10




6 komentarzy:

  1. Jakoś między mną a Sheaksperem nie iskrzy. Ta książka to na pewno cudowna perełka, ale jakoś na razie nie mam na nią ochoty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może właśnie coś takiego jest dobrą pozycją, aby wywołać iskierkę? ;)

      Usuń
  2. To ja już wolę swoją księgę aforyzmów, gdzie mam cytaty różnych osób z różnych dziedzin i się nie powtarzają :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj te powtarzanie aż tak nie rzucało się w oczy, ale księga aforyzmów faktycznie brzmi lepiej :)

      Usuń
  3. Mimo wszystko chętnie widziałabym tę książkę na półce :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Satukirja , Blogger